Mat

Det bästa med att lagra mat är det kostar relativt lite om man har tålamod och inte förväntar sig att ha ett färdigt lager efter en vecka. Fokusera på livsmedel med lång hållbarhet, men se till att köpa sådant som du faktiskt äter regelbundet. Har du aldrig blötlagt och kokat torkade bönor, så kommer du nog inte att börja med det i en ansträngande situation. Tycker du inte om fisk, så är måhända inte fiskkonserver det du ska fokusera på.

När du handlar din vanliga mat, köp ett paket extra av något som håller länge. Passa på när det är extrapris, eller när du har lite slantar över. Köper du för en hundring extra varje vecka, så har du på ett år fått ihop ett lager värt 5000 kronor. Tanken är sedan att du hela tiden använder ditt matförråd. Varje gång en påse tar slut så köper du en ny. Öppna hela tiden den äldsta i förrådet, på så vis blir ingenting gammalt. Att köpa storpack håller nere kostnaderna, men oftast så sjunker hållbarhetstiden när förpackningen öppnats. Köp därför inte större förpackningar än du gör av med inom överkomlig tid. Eller för över innehållet till en lufttät behållare för att förlänga hållbarheten.

Alla varor i denna lista håller i åtminstone ett år i oöppnade förpackningar.

I skafferiet

Ris
Pasta
Bulgur/matvete/matkorn
Pulvermos
Mjöl
Bönor/linser
Havregryn
Konserverad frukt, t.ex, persika, ananas, päron
Konserverade grönsaker, t.ex. bönor, majs, sparris, krossade tomater
Konserverat kött, t.ex. dillkött, skinka, Salta biten
Konserverad fisk/skaldjur, t.ex. ansjovis, musslor, krabba
Mörk choklad/karameller
Matolja
Snabbkaffe
Te
Socker
Salt

I kylen

Mjölk med lång hållbarhet
Ghee (smörolja)
Oskalade nötter
Sylt/marmelad

I frysen

Nötkött eller viltkött
Mager fisk
Bär
Matbröd
Margarin
Vatten, i pet-flaskor fyllda till tre fjärdedelar

Är du extra flitig kan du köpa mylarpåsar och stoppa ner livsmedlen i ihop med några syreabsorbenter. Detta skyddar mot ljus och syre och förlänger hållbarhetstiden redigt i rumsvärme. Om du frystorkar egen mat är det mylarpåsar du ska förvara den i.

Ifall ditt matlager är till för att hålla dig mätt i någon vecka innan du kan åka till affären och köpa mer så spelar det inte så stor roll vad du äter. Du kommer inte att hinna få vitaminbrist och inte heller gå upp eller ned i vikt orimligt mycket. I en mer utdragen krissituation, tvingas du däremot fundera lite mer på vad du får i dig.
Kolhydrater i form av pasta, ris, mjöl är saker man kan spara oerhört länge och kommer knappast att bli ett problem oavsett hur länge du behöver leva på ditt matlager.
Proteiner är lite knepigare. Kött och fiskkonserver kan vara relativt dyra och håller ofta inte mer än 2 år. Bönor och linser är ett komplement som består av bra proteiner. Å andra sidan behöver vi inte så mycket protein som vi idag äter i Sverige, det räcker egentligen med ett gram per kilo kroppsvikt.
Fett behöver vi också ett gram per kilo kroppsvikt. I en situation där du äter mindre kött och mindre halv/helfabrikat kan du behöva komplettera med extra fett i form av matolja eller margarin.
Vitaminer. C-vitaminbrist kan uppstå rätt så fort om man inte har tillgång till färsk frukt och färska grönsaker. Frukt- och grönsakskonserver är emellertid en acceptabelt alternativ.
Mineraler. Kalcium får vi normalt från mjölkprodukter, men de flesta mjölkprodukter har rätt så kort hållbarhet. Vissa typer av ost kan man förvara i upp till ett år. Järn finns framför allt i kött, men även i bönor och vissa gröna grönsaker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

envelope